Bel ons
010 316 11 10
Menu
Ploegendienst Ploegendienst

Vernieuwde ploegendienst Blozo beter voor personeel en product

De introductie van de ploegendienst bij Blozo werpt zijn vruchten af. Het biedt voordelen aan zowel het eigen personeel als de klant. ‘Er is meer stabiliteit ontstaan op de werkvloer. Dat geeft rust. Zo belangrijk.”

Dubbele bezetting

Voorheen werkte je als werknemer van Blozo vooral overdag. Bij hoge uitzondering had je een keer dienst om de machines onbemand aan te zetten. Verder gebeurde alles vooral tijdens kantoortijden. Sinds half april werkt Blozo volgens een ploegendienst. “Een groep werkt in de vroege dienst en een groep werkt in de late dienst,” vertelt Melvin Pereira Freire de Pina. Door ploegendiensten zijn we ook in de avonden aanwezig waardoor we een betere kwaliteit kunnen garanderen.

Toegegeven: Melvin moest in het begin best wennen. Zijn omgeving ook. “Logisch, ik werk hier al 12 jaar. Dan ben je gewend aan bepaalde rituelen. Maar inmiddels ben ik helemaal om. Het werkt gewoon veel prettiger. Ook qua overdracht waar nu veel meer tijd voor is. En er is veel minder werkdruk en hectiek dan voorheen.”

Experimenteren en verbeteren

“Het klinkt misschien heel raar maar nu kunnen we meer doen dan anders. Je loopt elkaar minder in de weg. En je hebt altijd alle apparatuur en spullen tot je beschikking. Ideaal. Er is nu ook meer tijd om dingen uit te experimenteren en te verbeteren. Alles gaat veel vlotter dan voorheen, zo is onze doorlooptijd van orders bijvoorbeeld korter geworden.”

Uiteindelijk is het voor iedereen beter, stelt salesman Pierre Vermeulen. “Voor ons als personeel, voor het bedrijf Blozo maar ook voor de klant. Zo zijn we veel betrouwbaarder geworden in onze levertijden, dat geeft rust. We krijgen veel minder verontruste belletjes van klanten met vragen over hun orders. Met als gevolg dat we veel minder brandjes hoeven te blussen. Daardoor hebben we meer ruimte om andere dingen te doen.”

Buiten je comfortzone

Vooral die extra rust is goud waard, stelt Pierre. “Er is meer ontspanning in het werk. Voor iedereen. We zijn fitter. En dat betaalt zich uit in een betere productie. Het motiveert ons om buiten onze comfortzone te komen en naar elkaar toe te groeien. Dat geldt voor ons intern maar ook naar onze klanten toe. Ik merk zelf dat ik nu de tijd heb om andere gesprekken te voeren met de klant. Ik vertel waar we mee bezig zijn en waarom.”

Op de nieuwe manier van werken ontstaat er op de werkvloer meer ‘eigenaarschap’ voor het product. “Er is meer ruimte gecreëerd om te experimenteren, zonder dat productie in gevaar komt. Heel veel klanten zijn daar erg gevoelig voor merk ik. Soms probeer ik zelfs onze werkmethode in te brengen bij de klant. Dat doe ik bewust. Wie weet helpt het hun organisatie ook. Wat dat betreft kan ik elke organisatie onze nieuwe manier van werken aanraden.”