Bel ons
010 316 11 10
Menu
QRM-sessies geven Blozo nieuwe magie QRM-sessies geven Blozo nieuwe magie

QRM-sessies geven Blozo nieuwe magie

Stap binnen bij metaalwarenfabriek Blozo in Vlaardingen en je waant je in een sportclub. De centrale kantoorruimte heet er Speelveld. De ontvangstruimte is nu de Huiskamer. Achterin, naast de Winkel, tref je de Dug-Out. En ook de ruimte aan de overkant, voorheen het kantoor van directeur Maurice Blonk, heeft een nieuwe naam: Toverkamer.

‘Deze namen komen voort uit onze QRM-sessies,’ legt Jannick Breunis, junior proces engineer bij Blozo uit. ‘We willen elkaar stimuleren om net even anders over ons werk na te denken. Alsof je in een team speelt. Samen. Ook klanten die langskomen, proberen we te triggeren.’

Blozo startte in 2017 met het optimaliseren van het productieproces door middel van Quick Response Manufacturing (QRM). Met QRM brengt Blozo alle medewerkers samen om elkaar uit te dagen en kennis en kunde te delen. Bedrijfsbreed ontstaat meer uitdaging in het vak en beter inzicht in het proces en elkaar.

Sparren met een klant in de Toverkamer

In de Toverkamer staat een hoge, ovale tafel zonder stoelen, met aan de muur een whiteboard en aan het plafond een beamer. Niets houdt de medewerkers van Blozo tegen om even snel bij elkaar te komen. Of met een klant die kort wil sparren. ‘En het mooiste,’ zegt Breunis, ‘je mag hier allemaal leuke dingen doen. Toveren. Digitaal, maar ook gewoon analoog.’

Op het whiteboard uitleggen hoe het productieproces verloopt bij Blozo is daar een voorbeeld van. Maar dan wel in de vorm van een tekening. Een handige manier om te tonen wat de kunst is van een goede samenwerking, zoals in de sport. Wat als de verdediging niet samenwerkt met het middenveld of de aanval? ‘Dan verlies je,’ zegt Breunis. ‘Dat geldt ook voor de werkvloer. Elke afdeling kan nog zo goed werk afleveren en toch kun je er als organisatie niets aan hebben. Omdat men niet samenwerkt.’

Wie wil verbeteren, moet samenwerken

Dat directeur Blonk dagelijks naast de collega’s van sales zit, biedt vooral voordelen. ‘Het is laagdrempeliger geworden bij Blozo,’ vertelt hij. ‘Mijn deur stond altijd open, maar dat is toch niet hetzelfde als nu. En ja, het is drukker om mij heen, maar ik weet nu wel wat er speelt.’

En dat is precies de bedoeling, benadrukt Breunis. ‘Het komt allemaal voort uit dezelfde drive: we doen het hier samen. Individuele zaken zijn bedrijfsbrede zaken geworden. Over de schutting gooien, is er niet bij. Een schoolvoorbeeld van hoe een zwakte een kracht kan worden.’ En dan lachend met een kwinkslag naar de sport: ‘Wie zei ook alweer elk nadeel heeft z’n voordeel?’