Bel ons
010 316 11 10
Menu
Waarom Blozo niet meer aan urenregistratie doet Waarom Blozo niet meer aan urenregistratie doet

Waarom Blozo niet meer aan urenregistratie doet

Sinds juli dit jaar is Blozo gestopt met de urenregistratie. Een bedrijf in de maakindustrie dat stopt met het registreren van uren? De paradox is dat stoppen met uren registreren juist uren oplevert. Die vrijgekomen tijd wordt nu gebruikt om klanten beter te bedienen. We vertellen graag hoe dat werkt.

Meer tijd voor kwaliteit en service

Net als veel andere producenten werkte Blozo tot voor kort met een urenregistratiesysteem waarin de besteedde werktijd van medewerkers gevolgd en bewaakt werd. Een logische werkwijze vanuit het idee dat arbeid een bepalende kostenfactor is. Het is echter geen logische manier van werken vanuit de drijfveer van Blozo: mensen het verschil laten maken, zowel intern als bij de klant. Het registratiesysteem dat ervoor zorgt dat Blozo iedere gewerkte minuut kan verantwoorden, maakt dat medewerkers minder tijd hebben om elkaar en de klant te helpen. Door de urenregistratie los te laten, voelen mensen zich meer betrokken en zoeken ze eerder de samenwerking. Dit vertaalt zich rechtstreeks in kwaliteit, service en leverbetrouwbaarheid voor klanten.

“Inklokken, uitklokken, steeds je uren kloppend maken, het paste gewoon niet meer bij de manier waarop wij onze mensen van invloed willen laten zijn op de tevredenheid van klanten en hun opdrachten.”
Maurice Blonk, directeur Blozo.

Eigenaarschap en samenwerking

Maurice Blonk legt uit: “Een medewerker ervaart druk als er vragen komen wanneer nacalculaties op een specifieke klus afwijken, terwijl hij die dag heel behulpzaam is geweest met urgente klussen of het verhelpen van storingen. Mensen voelen zich dan gecontroleerd met een gebrek aan waardering voor de hulp aan het gemeenschappelijke doel. Dit maakte dat het leek alsof we meer vertrouwen hadden in een systeem als in de mensen. Om te voorkomen dat de uren weer niet kloppen, zal iemand in het vervolg eerder geneigd zijn om nee te zeggen als hem om hulp gevraagd wordt. Dit gaat ten koste van meer eigenaarschap en samenwerking, die juist zo belangrijk zijn voor het waarmaken van onze beloften aan onze klanten.”

Vertrouwen

In plaats van een registratiesysteem via de computer, hangt in de productiehal alleen nog een lijst met namen waar iedereen het aantal gewerkte uren per dag invult. “Het oude systeem was een obstakel om samen te werken. Inklokken, uitklokken, steeds je uren kloppend maken, het paste gewoon niet meer bij de manier waarop wij onze mensen van invloed willen laten zijn op de tevredenheid van onze klanten en hun opdrachten. Wij willen alleen weten of iemand 8 uur op een dag gewerkt heeft. Dat vergt echter wel vertrouwen. Door de nieuwe manier van werken weten wij dat dit volledig gegrond is. Het gaat erom dat je samen het verschil maakt. En daar liggen wij nu goed voor op koers”, aldus Maurice.”